loading...
vampire
absh بازدید : 120 دوشنبه 12 فروردین 1392 نظرات (0)

ن مطلب فقط جنبه طنز و سرگرمی دارد پس لطفا به دل نگیرید.

۱_ هرروز صبحانه چای با نون و پنیر میخوری.

 

۲_ در روز حداقل ۵ بار از واژه‌های عزیزم / قربونت برم / اختیار دارین / شرمنده استفاده میکنی.

 

۳_ هر دومین جمله رو با ببین شروع میکنی.

 

۴_ اگر ساعت ۵ قرار داشته باشی ساعت ۶ از خونه بیرون میری.

 

۵_ بابا مامانت میخوان که دکتر مهندس شی.

 

۶_ مامانت حداقل دو بار در روز بهت میگه بچم قربونت بشم.

 

۷_ تا از یه مهمونی یا عروسی میای شروع میکنی به غیبت.

 

۸_ هروقت که به یک رستوران ایرانی میری موقع حساب به گارسون میگی قابلتون رو نداره.

 

۹_ کمد لباسات پر از لباسای ِ مشکیه.

 

۱۰_ توی توالت خونتون آفتابه دارین !

 

۱۱_ موقع حساب کردن طوری رفتار میکنی که انگار تو میخوای پول بدی اما همش تعارف شابدلعظیمیه.

 

۱۲_ هروقت منتظر مهمونت سر ساعت ۱ هستی ساعت ۳ ازش استقبال میکنی.

 

۱۳_ تو و مهمونای ایرانیت ۳۰دقیقه هم جلو در صحبت میکنید که البته فقط می خواستید خداحافظی کنید.

 

۱۴_ وقتی میری توالت به نظر میاد که اونجا خوابت برده.

 

۱۵_ مامانت می خواد دعوات کنه اما دلش نمیاد.

 

۱۶_ بابات میخواد که دخترش پیشش بمونه.

 

۱۷_ حداقل روزی یکبار برنج و گوشت میخوری.

 

۱۸_ سالاد رو بشقابی میخوری.

 

۱۹_ وقتی مهمون داری یه کاسه ی بزرگ میوه روی میزه.

 

۲۰_ لجبازی.

 

۲۱_ مامانت ۴تا مهمون داره اما واسه ۱۰ نفر غذا میپزه.

 

۲۲_ وقتی مهونی میری هی بهت میگن مگه روزه گرفتی؟ میوه بردار... شیرینی بخور.

 

۲۳_ خاله و داییت بهت میگن خاله/دایی.

 

۲۴_ پدر و مادرت بهت میگن بابا / مامان.

 

۲۵_ تو همه ی اتاقاتون یه فرش ایرانی پهن شده.

 

۲۶_ مامان بابات به سکول میگن اِسکول و به شرانک میگم شِرانک.

 

۲۷_ پلاک نقشه ی ایران گردنته.

 

۲۸_ آی‌دی‌هات ایرانین یا پرشین به یدک میکشن.

 

۲۹_ پسرها: مامانتینا اجازه نمیدن ابروهاتو برداری.

 

۳۰_ پسرها: مامانتینا نمیزارن گوشتو سوراخ کنی.

 

۳۱_ مردها: از زنت طلاق گرفتی اما همچنان اجازه نمیدی با مردهای دیگه ارتباط داشته باشه.

 

۳۲_ به مهمونات میگی خونه‌ی خودتونه.

 

۳۳_ چشمای بزرگ و خوشگلی داری.

 

۳۴_ مژه‌های بلندی داری.

 

۳۵_ مامانتینا نمیزارن بری سولاریوم چون پوست سفید و لطیفِ خودت قشنگ‌تره.

 

۳۶_ از طلا زیاد استفاده میکنی.

 

۳۷_ مردها: هیچکس حق نداره زنت رو اونجوری نگاه کنه.

 

۳۸_ بستنی مورد علاقه‌ت فالوده‌س.

 

۳۹_ مردها: تو خیلی خوب میتونی واسه خانوما افسانه تعریف کنی.

 

۴۰_ اگه مریض شی نمیری دکتر.

 

۴۱_ مامان بابات همیشه تعریف میکنن که ایران خیلی کشور خوبی بوده.

 

۴۲_ میگی تهرانی هستی حتی اگه نباشی.

 

۴۳_ حتی با کسایی که نمیشناسی موقع احوالپرسی روبوسی میکنی.

 

۴۴_ یا پرسپولیسی هستی یا استقلالی.

 

۴۵_ بچه هات نباید هیچ کمبودی داشته باش.

 

۴۶_ آرزو میکنی که کاش مک‌دونالد کله‌پاچه داشت.

 

۴۷_ مامانت سماور داره.

 

۴۸_ با خودت غذای ایرونی به مدرسه یا محل کار میبری.

 

۴۹_ موقع مهمونی خانوما با هم دعوا میکنن که کی ظرفارو بشوره در حالی که مردا دارن پاسور بازی میکنن یا منتظر چای هستن.

 

۵۰_ مامانتینا همش واست روضه میخونن که حلال و حروم چقدر مهمه.

 

۵۱_ مامان و بابات همیشه میگن ما جلو بابا مامانمون پامونو دراز نمیکردیم.

 

۵۲_ به دوستای بابات میگی عمو.

 

۵۳_ به دوستای مامانت میگی خاله.

 

۵۴_ تو خونتون تابلوهای مینیاتوری آویزونه.

 

۵۵_ پرچم ایران رو زدی به دیوار اتاقت.

 

۵۶_ به ایرانی بودنت افتخار میکنی.

 

۵۷_ هروقت آشنایی رو تو خیابون ببینی میگی به به پارسال دوست امسال آشنا.

 

۵۸_ پسر ها: یه دوست دختر کمته.

 

۵۹_ خانوم ها: حداقل ۳بار در سال موهاتو رنگ میکنی.

 

۶۰_ دخترا: از پسر های ایرونی بد میگی اما آخرشم فقط اونارو میخوای.

 

۶۱_ خانوما: از ۱٫۶۳ بلندتر نمیشی.

 

۶۲_ حداقل روزی ۵بار چای مینوشی.

 

۶۳_ از بچگی بهت میگفتن آتیش پاره یا وروجک.

 

۶۴_ هروقت داری یه چیز جالب تعریف میکنی هی صدات بلند تر میشه.

 

۶۵_ اونقدر بلند میخندی که صداتو تا دو کیلومتر اونورتر هم میشنون.

 

۶۶_ مامانتینا میرن سوپرمارکت تا نون بخرن اما با ۴کیسه‌ی خرید برمیگردن.

 

۶۷_ هنوز فیلمای فردین و فروزان و بهروز وثوقی نگاه میکنی.

 

۶۸_ همه‌ی مغازه‌ها و رستوران‌های ایرانی شهرتون رو میشناسی.

 

۶۹_ مامانتینا اصرار میکنن که تعمیرکار برق هم بشینه پای سفره‌ی غذا.

 

۷۰_ قصه‌های مورد علاقه‌ی بچگیت شنگول و منگول بوده یا خاله سوسکه.

 

۷۱_ هروقت آهنگ باباکرم میشنوی نمیتونی سرجات بشینی.

 

۷۲_ هروقت از مامانت میخوای که اینقدر بهت گیر نده چون بزرگ شدی میگه صد سالت هم بشه بازم بچمی.

 

۷۳_ پیاز داغ زیاد اضافه میکنی.

 

۷۴_ پسر ها: تو بچگی بهت میگفتن شومبول طلا.

 

۷۵_ دختر ها: بابات همیشه بهت میگه دختر گلم.

 

۷۶_ میری رستوران چینی اما با قاشق چنگال غذا میخوری.

 

۷۷_ به پسته و تخمه و لواشک و آلوچه و نون خامه‌ای عشق میورزی.

 

۷۸_ گربه های سامی ایرانی رو ترجیح میدی.

 

۷۹_ هروقت مامانت آشپزی میکنه حتما باید زعفرون تو برنج باشه.

 

۸۰_ ماهی مورد علاقت ماهی سفیده.

 

۸۱_ آرایشگر ایرانیت رو در مغازش نوشته تا ساعت ۷ باز است اما میبینی ساعت یازدهه و اون هنوز داره مو کوتاه میکنه.

 

۸۲_ دوغ مینوشی.

 

۸۳_ کانال های ایرانی نگاه میکنی مثل پی‌ام‌سی و طپش.

 

۸۴_ دختر ها: از ۱۲ سالگی میدونی که اسم بچه هاتو چی میخوای بزاری.

 

۸۵_ مامانتینا تو خونه یه پلوپز ۸ نفره دارن.

 

۸۶_ مادرتینا هیچ وقت اجازه نمیدادن شبا خونه ی همکلاسیت بخوابی.

 

۸۷_ پسر ها: به کنسرت‌های ایرانی میری تا با دختر ایرونی آشنا بشی.

 

۸۸_ ماشین بی ام و میرونی ولی بیکاری.

 

۸۹_ ریاضیت خوبه.

 

۹۰_ مادر و پدرت غر میزنن که چرا نمره‌ت ۱۹ شده.

 

۹۱_ دیر از خواب پا میشی.

 

۹۲_ جلسه ی اولیا و مربیان مامانتینا معلمت رو به شام دعوت میکنن.

 

۹۳_ ساعتت از عمد ۵ دقیقه جلوئه.

 

۹۴_ هروقت کسی ازت تعریف میکنه مامانت واست اسپند دود میکنه.

 

۹۵_ به مامان و بابات میگی شما.

 

۹۶_ هروقت با یکی دیگه میخوای از در رد شی هی به هم میگید بفرمایید بفرمایید.

 

۹۷_ حتی با کسی که ازش خوشت نمیاد خوب برخورد میکنی.

 

۹۸_ تو خونه تون صنایع دستی دارین.

 

۹۹_ تو دوران کودکی زیاد دنبال نخود سیاه فرستاده شدی.

 

۱۰۰_ داری این مطلب رو میخونی.

نظامی خوش سرود آن پیر کامل

زمین باشد تن و ایران ما دل

fggfd

absh بازدید : 124 شنبه 10 فروردین 1392 نظرات (0)

چه را گذشته است فراموش کن و بدانچه نرسیده است رنج و اندوه مبر
2. قبل از جواب دادن فکر کن
3. هیچکس را تمسخر مکن
4. نه به راست و نه به دروغ قسم مخور
5. خود برای خود، زن انتخاب کن
6. به ضرر و دشمنی کسی راضی مشو
7. تا حدی که می توانی، از مال خود داد و دهش نما
8. کسی را فریب مده تا دردمند نشوی
9. از هرکس و هرچیز مطمئن مباش
10. فرمان خوب ده تا بهره خوب یابی
11. بیگناه باش تا بیم نداشته باشی
12. سپاس دار باش تا لایق نیکی باشی
13. با مردم یگانه باش تا محرم و مشهور شوی
14. راستگو باش تا استقامت داشته باشی
15. متواضع باش تا دوست بسیار داشته باشی
16. دوست بسیار داشته باش تا معروف باشی
17. معروف باش تا زندگانی به نیکی گذرانی
18. دوستدار دین باش تا پاک و راست گردی
19. مطابق وجدان خود رفتار کن که بهشتی شوی
20. سخی و جوانمرد باش تا آسمانی باشی
21. روح خود را به خشم و کین آلوده مساز
22. هرگز ترشرو و بدخو مباش
23. در انجمن نزد مرد نادان منشین که تو را نادان ندانند
24. اگر خواهی از کسی دشنام نشنوی کسی را دشنام مده
25. دورو و سخن چین مباش و نزدیک دروغگو منشین
26. چالاک باش تا هوشیار باشی
27. سحر خیز باش تا کار خود را به نیکی به انجام رسانی
28. اگرچه افسون مار خوب بدانی ولی دست به مار مزن تا تو را نگزد و نمیری
29. با هیچکس و هیچ آیینی پیمان شکنی مکن که به تو آسیب نرسد
30. مغرور و خودپسند مباش، زیرا انسان چون مشک پرباد است و اگر باد آن خالی شود چیزی باقی نمی ماند

منبع:binahayatbealave1.persianblog.ir


absh بازدید : 153 شنبه 10 فروردین 1392 نظرات (0)

امّا پیش از نوروز،  مراسم آتش پنجه، چهارشنبه سوری درراه است، که هر دوی این جشنها با برافروختن آتش همراه اند.

آتش، نماد روشنایی ونور، نماداهورامزدا،  نزد زرتشتیان ودر فرهنگ ایران باستان از جایگاه ارزشمند ویژه ای برخوردار بوده ومورداحترام ونیایش قرار گرفته است.

ایرانی ها در همه جشن ها، آتش روشن می کردند. نخست در نزد ایرانی ها، نور و روشنایی خورشید، ـ میتره ـ مورد احترام قرارگرفته، سپس با کشف آتش،  آتش که روشنایی آن درهر مکان تاریکی را از بین می برده، مورد احترام قرار گرفته وبسیار با اهمیت بوده است.

 

به گفتۀ موبد رستم شهزادی: اهمیت آتش را حالا نمی توانیم درک کنیم،  وسایل روشنایی مانند گازوبرق ونفت وجود دارند،  امّا در زمان قدیم که هنوزکبریت به وجود نیامده بود،  روشنایی در شب فقط در سایه آتش به وجود می آمد. با این نگرش،  ایرانی ها در تمام جشن ها نیز آتش بزرگی روشن می کردند،  چه نوروز چه سده و چه جشن های دوازده گانه.

آتش در تاریکی شب ها، راهنمای کاروان ها نیز بوده،  گاه از طریق آتشگاه ها که در بالای کوه یا بلندی ها ساخته می شدند، خبررسانی نیز می کردند.

در روزهای پایانی اسفند ماه، در نزدیکی جشن چهارشنبه سوری، زرتشتیان در پنج روز پایان سال، با فروزان نگاه داشتن آتش در خانه یا تالار عمومی، جشن پنجه یا گاهنبار پنجه را انجام می دهند.

 

موبد کورش نیکنام، پژوهشگر آداب و سنن ایران باستان، در کتاب "ازنوروز تا نوروز" که به آیین ها و مراسم سنتی زرتشتیان ایران، می پردازد، درباره جشن آتش پنجه می نویسد:

زرتشتیان، گهنبار پنجه رادر پنج روز پایان سال،  مانند گهنبارهای دیگربرپا می دارند. آنان گهنبار پنجه رادر خانه یا تالار عمومی برگزار می کنند، افزون بر این چون عده ایی باور دارند که میزبان فروهرِ در گذشتگان نیز هستند،  پیش از گهنبار، همه جا را تمیز می کنندوخانه وکاشانه خود راصفا می بخشند،  تا فروهرهای درگذشتگان را نیز خشنود سازند. در آخرین روزجشن پنجه، درآیین ویژه ای مقداری هیزم بر بالای خانه فراهم می آوردند ودر سپیده دم روز بعد،  آتش را روی بام خانه روشن می کردند تا بازگشتِ فروهرها به آسمان رابدرقه کرده باشند.

چهارشنبه سوری

چهارشنبه سوری یکی از جشن های ایرانی است که در شب آخرین چهارشنبه سال ـسه شنبه ـ با برافروختن آنش، برپا می شود. در شاهنامه فردوسی اشاره هایی درباره جشن چهارشنبه ای در آستانه نوروز وجوددارد، که نشان دهندۀ کهن بودن این جشن است. امّا مراسمی که امروزه برپا می شود، با جشن های کهن آن به طور کامل تفاوت دارد.

ازنگاه زرتشتیان، آتش نماد اهورایی است و پریدن ازروی آن نوعی بی احترامی به آن نماد تلقی می شود.

موبد کورش نیکنام پژوهشگر آیین ها و آداب وسنن ایران باستان عقیده دارد:

" چهارشنبه سوری هیچ ارتباطی با ایران باستان وزرتشتیان ندارد، شکل گیری این مراسم را پس از حمله اعراب به ایران می داند"

موبد نیکنام دراین باره می گوید:

"ما زرتشتیان در کوچه ها آتش روشن نمی کنیم و پریدن ازروی آتش را زشت می دانیم ومی افزاید، در پنج یا شش روز پایان سال ما آتش روشن می کردیم تا روح نیاکانمان را به خانه هایمان دعوت کنیم، آتش چهارشنبه سوری، بازمانده آن آتش افروزی پنج روز آخر سال در ایران باستان است"

به این ترتیب جشن آتش،  پیش درآمد جشن نوروز است که نوید دهنده رسیدن بهاروتازه شدن طبیعت است. بدین سان زرتشتیان، مراسم سنتی وآیین خود را باجشن نوروز هر سال با سروروشادمانی آغاز می کنند ودر پایان سال با برگزاری مراسم گاهنبار پنجه،  باردیگر با مهر و شادی،  به میزبانی فروهرها می روند وآن را به جشن نوروز سال دیگر پیوند می زنند.

 



Author: انجمن جهانی زرتشتیان Source: انجمن جهانی زرتشتیان Date: 2012-03-13 11:53:35
absh بازدید : 214 یکشنبه 22 بهمن 1391 نظرات (0)
rom Wikipedia, the free encyclopedia
The "sphinx" polyiamond reptile. Four copies of the sphinx can be put together as shown to make a larger sphinx.

In the geometry of tessellations, a shape that can be dissected into smaller copies of the same shape is called a reptile or rep-tileSolomon W. Golombcoined the term for self-replicating tilings. The shape is labelled as rep-n if the dissection uses n copies. Such a shape necessarily forms the prototile for a tiling of the plane, in many cases an aperiodic tiling.

A selection of reptiles, including the sphinx, the fish, and the 5-triangle

A shape that tiles itself using different sizes is called an irregular rep-tile or irreptile. If the tiling uses n copies, the shape is said to be irrep-n. If all these sub-tiles are of different sizes then the tiling is additionally described as perfect. A shape that is rep-n or irrep-n is trivially also irrep-(kn − k + n) for anyk > 1, by replacing the smallest tile in the rep-n dissection by n even smaller tiles. The order of a shape, whether using rep-tiles or irrep-tiles is the smallest possible number of tiles which will suffice.

Contents

  [hide

[edit]Examples

Defining an aperiodic tiling (the pinwheel tiling) by repeatedly dissecting and inflating a rep-tile.

Every squarerectangleparallelogramrhombus, or triangle is rep-4. The "sphinx" hexiamond (illustrated) is also rep-4 and is the only known self-replicating pentagon. The Gosper island is rep-7. The Koch snowflake is irrep-7: six small snowflakes of the same size, together with another snowflake with three times the area of the smaller ones, can combine to form a single larger snowflake.

right triangle with side lengths in the ratio 1:2 is rep-5, and its rep-5 dissection forms the basis of the aperiodic pinwheel tiling. By Pythagoras' theorem, the hypotenuse, or sloping side of the rep-5 triangle, has a length of √5.

The international standard ISO 216 defines sizes of paper sheets using the Lichtenberg ratio, in which the long side of a rectangular sheet of paper is the square root of two times the short side of the paper. Rectangles in this shape are rep-2. A rectangle is rep-n if its aspect ratio is √n:1. Anisosceles right triangle is also rep-2.

[edit]Rep-tiles as Fractals

Rep-tiles can be used to create fractals, or shapes that are self-similar at smaller and smaller scales. Rep-tiles that are fully subdivided create simple fractals: for example, an equilateral triangle fully divided into four copies of itself, each of which is fully divided into four copies, and so on. However, more complex fractals can be created by discarding sub-copies at each stage of the subdivision.

An equilateral triangle dividing into three copies at smaller and smaller scales to create a Sierpinski carpet.

absh بازدید : 173 یکشنبه 22 بهمن 1391 نظرات (0)
From Wikipedia, the free encyclopedia
Displaying a 7 × 7 Latin square, thisstained glass window honors Ronald Fisher, whose Design of Experiments discussed Latin squares. Fisher's student, A. W. F. Edwards, designed this window for Caius College, Cambridge.

In combinatorics and in experimental design, a Latin square is an n × n array filled with n different symbols, each occurring exactly once in each row and exactly once in each column. Here is an example:

ABC
CAB
BCA

The name "Latin square" was inspired by mathematical papers by Leonhard Euler, who used Latin characters as symbols.[citation needed] Other symbols can be used instead of Latin letters: in the above example, the alphabetic sequence A, B, C can be replaced by the integer sequence 1, 2, 3.

Contents

  [hide

[edit]Reduced form

A Latin square is said to be reduced (also, normalized or in standard form) if both its first row and its first column are in their natural order. For example, the above Latin square is not reduced because its first column is A, C, B rather than A, B, C.

We can make any Latin square reduced by permuting (reordering) the rows and columns. Here switching the above matrix's second and third rows yields

ABC
BCA
CAB

which is reduced: Both its first row and its first column are alphabetically ordered A, B, C.

[edit]Properties

[edit]Orthogonal array representation

If each entry of an n × n Latin square is written as a triple (r,c,s), where r is the row, c is the column, and s is the symbol, we obtain a set of n2 triples called the orthogonal array representation of the square. For example, the orthogonal array representation of the first Latin square displayed above is:

{ (1,1,1),(1,2,2),(1,3,3),(2,1,2),(2,2,3),(2,3,1),(3,1,3),(3,2,1),(3,3,2) },

where for example the triple (2,3,1) means that in row 2 and column 3 there is the symbol 1. The definition of a Latin square can be written in terms of orthogonal arrays:

  • A Latin square is the set of all triples (r,c,s), where 1 ≤ rcs ≤ n, such that all ordered pairs (r,c) are distinct, all ordered pairs (r,s) are distinct, and all ordered pairs (c,s) are distinct.

For any Latin square, there are n2 triples since choosing any two uniquely determines the third. (Otherwise, an ordered pair would appear more than once in the Latin square.)

The orthogonal array representation shows that rows, columns and symbols play rather similar roles, as will be made clear below.

[edit]Equivalence classes of Latin squares

Many operations on a Latin square produce another Latin square (for example, turning it upside down).

If we permute the rows, permute the columns, and permute the names of the symbols of a Latin square, we obtain a new Latin square said to be isotopic to the first. Isotopism is an equivalence relation, so the set of all Latin squares is divided into subsets, called isotopy classes, such that two squares in the same class are isotopic and two squares in different classes are not isotopic.

Another type of operation is easiest to explain using the orthogonal array representation of the Latin square. If we systematically and consistently reorder the three items in each triple, another orthogonal array (and, thus, another Latin square) is obtained. For example, we can replace each triple (r,c,s) by (c,r,s) which corresponds to transposing the square (reflecting about its main diagonal), or we could replace each triple (r,c,s) by (c,s,r), which is a more complicated operation. Altogether there are 6 possibilities including "do nothing", giving us 6 Latin squares called the conjugates (also parastrophes) of the original square.

Finally, we can combine these two equivalence operations: two Latin squares are said to be paratopic, also main class isotopic, if one of them is isotopic to a conjugate of the other. This is again an equivalence relation, with the equivalence classes called main classesspecies, or paratopy classes. Each main class contains up to 6 isotopy classes.

[edit]Number

There is no known easily computable formula for the number L(n) of n × n Latin squares with symbols 1,2,...,n. The most accurate upper and lower bounds known for large n are far apart. One classic result is

 \prod_{k=1}^n \left(k!\right)^{n/k}\geq L(n)\geq\frac{\left(n!\right)^{2n}}{n^{n^2}}

(this given by van Lint and Wilson).

Here we will give all the known exact values. It can be seen that the numbers grow exceedingly quickly. For each n, the number of Latin squares altogether (sequence A002860 in OEIS) is n! (n-1)! times the number of reduced Latin squares (sequence A000315 in OEIS).

The numbers of Latin squares of various sizes
nreduced Latin squares of size nall Latin squares of size n
111
212
3112
44576
556161280
69408812851200
71694208061479419904000
8535281401856108776032459082956800
93775975709642588165524751496156892842531225600
1075807214831601328114892809982437658213039871725064756920320000
115363937773277371298119673540771840776966836171770144107444346734230682311065600000

For each n, each isotopy class (sequence A040082 in OEIS) contains up to (n!)3 Latin squares (the exact number varies), while each main class (sequence A003090 in OEIS) contains either 1, 2, 3 or 6 isotopy classes.

Equivalence classes of Latin squares
nmain classesisotopy classes
111
211
311
422
522
61222
7147564
82836571676267
919270853541115618721533
1034817397894749939208904371354363006
11203602955258288313419609912216177315369229261482540

[edit]Examples

We give one example of a Latin square from each main class up to order 5.


\begin{bmatrix}
 1
\end{bmatrix}
\quad
\begin{bmatrix}
 1 & 2 \\
 2 & 1
\end{bmatrix}
\quad
\begin{bmatrix}
 1 & 2 & 3 \\
 2 & 3 & 1 \\
 3 & 1 & 2
\end{bmatrix}

\begin{bmatrix}
 1 & 2 & 3 & 4 \\
 2 & 1 & 4 & 3 \\
 3 & 4 & 1 & 2 \\
 4 & 3 & 2 & 1 
\end{bmatrix}
\quad
\begin{bmatrix}
 1 & 2 & 3 & 4 \\
 2 & 4 & 1 & 3 \\
 3 & 1 & 4 & 2 \\
 4 & 3 & 2 & 1 
\end{bmatrix}

\begin{bmatrix}
 1 & 2 & 3 & 4 & 5 \\
 2 & 3 & 5 & 1 & 4 \\
 3 & 5 & 4 & 2 & 1 \\
 4 & 1 & 2 & 5 & 3 \\
 5 & 4 & 1 & 3 & 2 
\end{bmatrix}
\quad
\begin{bmatrix}
 1 & 2 & 3 & 4 & 5 \\
 2 & 4 & 1 & 5 & 3 \\
 3 & 5 & 4 & 2 & 1 \\
 4 & 1 & 5 & 3 & 2 \\
 5 & 3 & 2 & 1 & 4
\end{bmatrix}

They present, respectively, the multiplication tables of the following groups:

absh بازدید : 157 یکشنبه 22 بهمن 1391 نظرات (0)

From Wikipedia, the free encyclopedia
Euler 36.svg

The thirty-six officers problem is a mathematical puzzle proposed by Leonhard Euler in 1782.[1][2]

The problem asks if it is possible to arrange 6 regiments consisting of 6 officers each of different ranks in a 6 × 6 square so that no rank or regiment will be repeated in any row or column. Such an arrangement would form a Graeco-Latin square. Euler correctly conjectured there was no solution to this problem, and Gaston Tarry proved this in 1901;[3][4] but the problem has led to important work in combinatorics.[5]

Besides the 6 by 6 case the only other case where the equivalent problem has no solution is the 2 by 2 case, i.e. when there are 4 officers.

[edit]References

absh بازدید : 213 یکشنبه 22 بهمن 1391 نظرات (0)

From Wikipedia, the free encyclopedia
Victor Klee in 1980

Victor L. Klee, Jr. (1925, San Francisco – August 17, 2007, Lakewood, Ohio) was a mathematician specialising in convex setsfunctional analysis,analysis of algorithmsoptimization, and combinatorics. He spent almost his entire career at the University of Washington in Seattle.

Born in San Francisco, Vic Klee earned his B.A. degree in 1945 with high honors from Pomona College, majoring in mathematics and chemistry. He did his graduate studies, including a thesis on Convex Sets in Linear Spaces, and received his PhD in mathematics from the University of Virginia in 1949. After teaching several years at the University of Virginia, he moved in 1953 to the University of Washington in Seattle, Washington, where he was a faculty member for 54 years.[1] Klee wrote more than 240 research papers. He proposed Klee's measure problem and the Art gallery theorem, and Kleetopes are also named after him. Klee served as president of the Mathematical Association of America from 1971 to 1973.[1]

[edit]Notes

  1. a b Gritzmann, Peter; Sturmfels, Bernd (April 2008). "Victor L. Klee 1925–2007" (PDF). Notices of the American Mathematical Society (Providence, RI: American Mathematical Society) 55 (4): 467–473. ISSN 0002-9920.

[edit]Further reading

  • Grünbaum, BrankoRobert R. Phelps, Peter L. Renz, Kenneth A. Ross (November 2007). "Remembering Vic Klee" (PDF). Maa Focus (Washington, DC: Mathematical Association of America) 27 (8): 20–22. ISSN 0731-2040. Retrieved 2009-05-22. Short biography, and reminiscences of colleagues.
  • Klee, VictorMinty, George J. (1972). "How good is the simplex algorithm?". In Shisha, Oved. Inequalities III (Proceedings of the Third Symposium on Inequalities held at the University of California, Los Angeles, Calif., September 1–9, 1969, dedicated to the memory of Theodore S. Motzkin). New York-London: Academic Press. pp. 159–175. MR 332165.

absh بازدید : 182 جمعه 20 بهمن 1391 نظرات (0)
به گزارش خبرنگار دریچه فناوری اطلاعات باشگاه خبرنگاران، امروزه حجم عظیمی از اطلاعات مانند فایل ها و تصاویر شخصی توسط فلش مموری ها منتقل می شوند اما استفاده گسترده از این وسیله و اندازه کوچک آن گاهی خطر گم شدن یا به سرقت رفتن را نیز به همراه دارد.
برای جلوگیری از دستیابی افراد دیگر به فایل های موجود در فلش مموری شما راهکاری را آموزش می دهیم که به کمک آن می توانید این وسیله را رمزگذاری و ایمن کنید.

1. در ابتدا فلش مموری خود را به رایانه وصل کرده و از My Computer بر روی آن راست کلیک کنید.
2. از منویی که باز میشود گزینه Turn On BitLocker را انتخاب نمایید.
3. سپس از پنجره باز شده گزینه Use a password to unlock the drive را تیک بزنید و رمز عبور خود را در دو نوار زیرین آن وارد کنید.
4. در این مرحله شما می توانید پسورد خود را با انتخاب گزینه Save the recovery key to a file در یکی از درایوهای رایانه ذخیره کنید تا در صورت فراموش کردن آن بتوانید رمز را بازیابی کنید.
5. بر روی گزینه Next کلیک کرده و در مرحله بعد Start Encryption را برای شروع عملیات رمزگذاری انتخاب کنید.
6. توجه داشته باشید که کار کردن با فلش مموری، خارج کردن آن از رایانه یا بستن پنجره در هنگام عملیات رمزگذاری باعث سوختن و از بین رفتن اطلاعات حافظه جانبی شما می شود، بنابراین تا پایان کار صبر کرده و سپس گزینه Close را انتخاب کنید.
شما در هر زمانی می توانید رمز را از روی فلش مموری خود برداشته و آن را به حالت اولیه بازگردانید. برای اینکار مراحل زیر را دنبال کنید:
1. به کنترل پنل رفته و روی گزینه BitLocker Drive Encryption کلیک کنید. 
2. در مرحله بعد از پنجره باز شده بر روی Turn Off BitLocker کلیک کرده و Decrypt Drive را انتخاب نمایید.
گفتنی است که از این روش می توانید برای رمزگذاری بر روی حافظه های جانبی و درایوهای رایانه نیز استفاده کنید.
absh بازدید : 170 پنجشنبه 19 بهمن 1391 نظرات (0)

تعریف:

مدار زمین دایره البروج نام دارد.

مدار ظاهری خورشید در آسمان طی یک سال دایره البروج نام دارد.

با گردش زمین در مدار خود؛ به نظر میرسد خورشید در میان ستاره ها حرکت میکند. این حرکت متفاوت با حرکت روزانه شرق به غرب خورشید؛ جابجایی سالانه است که هر شبانه روز حدود یک درجه پیش میرود . ما نمیتوانیم به سادگی حرکت خورشید را ببینیم زیرا نور شدید خورشید ؛ ستاره ها را پنهان میکند . اگر آسمان روز روشن نبود ؛ میتوانستیم خورشید را در کنار ستاره های دیگر صورت های فلکی منطقه البروج ببینیم که هر ماه مکانش بین آنها تغییر میکرد . خورشید هر ماه تقریبا در یکی از این صورتهای فلکی یا برج ها قرار دارد .

دایره البروج.jpg


منبع

ویکی پدیا

absh بازدید : 153 پنجشنبه 19 بهمن 1391 نظرات (0)

واژه شناسی

اسطرلاب واژه بونانی است که از دوبخش اسطرو به معنای ستاره و دیگری لاب به معنای ترازو و اندازه گیر ساخته شده است.در تاریخ دانش اخترشناسی ان را دستگاهی دانسته اند که با ان می توان جایگاه ستارگان را در هر زمان از روزهای سال دید و پوبش ان را پیگیری شد.برخی دانشوران فارسی زبان ان را ستاره یاب گفته اند.در زبان و ادب پارسی نام های دیگری برای اسطرلاب امده است.جام جم و جام جهان نما که به پیشینه تاریخی نیز وابستگی دارد از ان شمارند.جمشید جم را از نخستین پادشاهان ایرانی است پایه گذار جشن های نوروزی و دارنده جام جهان بین می شناسیم.در زبان دانشی امروز ان را به معنای هماهنگ کننده و ستاره یاب می خوانند.در زبان تازی وضع الکره گفته می شود.

تاریخواره

ساخت اسطرلاب را به بطلمیوس ستاره شناس نامدار سده هایی پیش از زایش مسیح (درود ایزدی بر او و مادر پاکش باد)وابسته کرده اند.گفته اند ابرخس یونانی (هیپارک) که در سده دوم پیش از زایش مسیح میزیسته و دیده وری های اسمانی داشته است.در این ابزار دگرگونی هایی افزوده است.این نواوری ها به افزایش کارایی دستگاه اسطرلاب انجامیده است.در سرزمین دانش پرور و دانشمند خیز میان دو رودان اسطرلاب کاربرد اخترشناسی پیشرفته ای داشته است.در سال های پایانی سده پنجم زایش مسیح فناوری ساخت و کاربرد اسطرلاب در بیزانس به اوج خود رسیده است و پس از ایستایی کوتاهی تا سده های میانی پیوستگی داشته است.از ان زمان تنها یک اسطرلاب در دست است که نوشته های روی ان به زبان یونانی است.انچه روشن است این است که اسطرلاب کهن ترین ابزار دانشی جهان در ستاره شناسی و فناوری زندگی انسان شناخته شده است. در سده دوم مهی و در روزگار فرمانروایی اسلامی اخترشناسان ایرانی و مسلمان با این ابزار ستاره شناسی اشنا شدند.استفاده های بسیاری از ان کردند و بالندگی کاربرد و ساخت ان کوشندگی بالایی بروز دادند.نخستین کسی که در روزگار اسلامی اسطرلاب ساخت و ان را بکار برد ابراهیم بن حبیب فزاری بود.این گزارش تاریخی به نوشته عبدالرحمان صوفی رازی در "صورالکواکب" امده است.کهن ترین نوشتار به زبان فارسی درباره اسطرلاب "روضه المنجمین" از شهمردان فرزند ابی الخیر رازی به تاریخ نگارش 466 مهی به یادگار مانده است.هم چنین امده است پیشینه دار ترین نوشتار در جهان اسلام در این باره کتاب "الجامع فی الاسطرلاب علما و عملا"خوانده شده به نام جابرابن حیان است.ابن مشاط سرقسطی (سده پنجم مهی) این نوشتار را در دیده و ان را بی همانند یافته است.دانشمندان اخترشناس در سده های طلایی(سوم تا نهم مهی) شکوفایی دانش ها در فرمانروایی اسلامی به پیشرفت های بسیاری به ویژه در ستاره شناسی رسیدند.انها هزاران اسطرلاب در ایران و جهان اسلام ساختند و صدها نوشته به زبان فارسی و تازی پرداختند.ایین اسلامی به انگیزه انجام بهنگام کردار های دینی زمینه ساز بالندگی دانش ستاره شناسی کاربردی شد.در سده هفتم مهی در سراسر جهان اسلام از هندوستان تا اسپانیا اسطرلاب را می شناختند و ان را بکار می بردند.هنروران بسیاری در پهنه ایران و اسلام اسطرلاب های کار امد و زیبایی ساختند.از این قلمرو گسترده اسطرلاب به شهر های ونیز و سیسیل در اروپا راه پیدا کرد و شناخته شد.مردم باختر زمین ان را پذیرا شدند و بکار گرفتند.در همین زمان و بعد از ان بسیاری از اسطرلاب ها به بیرون برده شدند و اکنون برخی موزه های باختر زمین (اسپانیا انگلستان ایتالیا) میزبان ناخوانده این ابزار های هنرمندانه و دانشورانه ستاره شناسی هستند.ارزش ویژه این ابزار در تاریخ دانش اخترشناسی از دو دیدگاه بسیار سودمند است:از یک سو اسطرلاب نخستین ابزاری است که به باختر زمین رسیده و از سوی دیگر تنها دستگاهی است که دانشمندان ستاره شناس ایرانی و اسلامی بیشترین شمار نوشته ها را درباره اش نوشته اند.دگرگونی هایی در ان انجام داده اند و برای کاربرد بهتر و هماهنگ با نیاز هایشان ان را بهبود بخشیده اند.

گونه شناسی

گونه های ارزشمند اسطرلاب مسطح خطی و کروی شناخته شده اند.

اسطرلاب مسطح

نخستین کسی که اسطرلاب مسطح را ساخت ابیون بطریق بود که در شهر حران زندگی می کرد.اسطرلاب مسطح دارای دو رویه فلزی است که قطر انها نزدیک 10 تا 25سانتی متر است.یکی از این دو رویه که (صحیفه) نامیده می شود نشانگر زمین است و روی ان خط هایی کشیده شده اند که طول و عرض جغرافیایی افق دیده ور و زاویه جرم های اسمانی را در بالای خط افق نشان می دهند.هر صحیفه را برای عرض جغرافیایی ویژه ای ساخته اند.هم از این رو صحیفه های گوناگونی اماده و فراهم اورده می شد تا در عرض های جغرافیایی گوناگون بکار برده شوند.رویه دیگری که نگاره ویژه ای نیز دارد شبکه یا عنکبوتیه نامیده می شود و بر روی صحیفه قرار می گیرد.شبکه نشان دهنده نگاره ساده ای از اسمان است و روی ان جای ستارگان نورانی با شاخص هایی منحنی وار نشان داده شده است.از این گذشته روی شبکه دایره البروج یعنی گذر گاه سالانه خورشید در اسمان نسبت به ستارگان و منطقه البروج نیز نشان داده می شود.منطقه البروج نگاره دایره ای از اسمان است که دارای دوازده صورت اسمانی است.هر کدام از انها را یک برج می نامند.این چنین در دید می اید که خورشید در زمان یک سال این دایره را می پیماید.اسطرلاب های مسطح خود بیش از بیست گونه خرد دارند:اسطرلاب اسی طبلی/مطبل/سرطانی/مسطن/مبطخ/حلزونی/ثوری/جاموسی/شقایقی/سفرجلی/زورقی و صلیبی. این نام گذاری ها در 9 مورد نخست به نگاره منطقه البروج در رویه عنکبوتیه بستگی دارد.اسطرلاب زورقی نو اوری ابوسعید سجزی (سده چهارم مهی) است.گفتنی است اسطرلاب مسطح همگانی ترین گونه این ابزار ستاره شناسی است.

اسطرلاب خطی

گونه خرد ساده تری از ابزار مسطح است.شرف الدین مظفر طوسی (سده ششم مهی) اسطرلابی به شکل خط کش ساخت که چون کار چندانی از ان بر نمی امد همه گیر نشد.

اسطرلاب کروی

اسطرلاب از اغاز به پیکره کره ساخته می شد.در جهان اسلام نیز افزون بر شناخت اسطرلاب مسطح نخست به اسطرلاب کروی توجه بیشتری نشان داده شد.از جابربن سنان به عنوان نخستین سازنده اسطرلاب کروی در جهان اسلام یاد می شود.فضل بن حاتم نیریزی نوشتاری در برتری اسطرلاب کروی بر گونه مسطح نوشت.برای ساخت و پرداخت اسطرلاب کروی اشنایی با چگونگی نگاره کشیدن فضای سه بعدی بر رویه مسطح بایسته بود.اسانی جابه جایی گونه مسطح به زودی برتری های گونه کروی را در سایه نهاد و خود همه جا پاگیر شد.اسطرلاب کروی در سده نهم مهی بدست مسلمانان ساخته شد.از این گونه ابزار تنها یک نمونه بجای مانده است که در موزه تاریخ دانش اکسفورد انگلستان نگهداری می شود.جنس اسطرلاب ها در زمان هایی پیشین از سفال و چوب بوده است.سپس نمونه هایی فلزی از جنس برنج ساخته شده است.

ساخت و پرداخت اسطرلاب ها

به گمانی درست کهن ترین اسطرلاب بجای مانده از تاریخ 374 مهی دست ساخته دو برادر به نام های احمد و محمد فرزندان ابراهیم در اصفهان است که توانایی بسیار بالای انان را نشان می دهد.این اسطرلاب بی مانند هم اینک در موزه اسمولین اکسفورد نگهداری می شود.بر پایه گذارش تاریخ نگاران دانش در پهنه ابزار شناسی دستگاه های ستاره شناسی از 165 اسطرلاب کهن و بازمانده خاورزمین که به درستی بررسی شده اند 65 نمونه ساخت ایرانیان 42 نمونه از هنروران اسپانیا و شمال افریقا 27 نمونه دست ساز مسلمانان هند 21 ابزار ساخت تازیان 8 نمونه ساخت هندوان و 2 ابزار دست ساز کلمبیان دیده شده است.در این فهرست ایرانیان بر فراز گزارش جای گرفته اند.اسطرلاب های ایرانی کارامدی ابزاری و زیبایی هنری را با هم دارند.تازه ترین و بزرگترین اسطرلاب شناسنامه دار تاریخی ساخته زنده یاد دکتر ابوالفضل نبئی استاد تاریخ پژوهشگر گاهشماری و تاریخ دانش اخترشناسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد در بخش ستاره شناسی موزه استان قدس رضوی نگهداری می شود.

منبع

مجله اسمان شب/سال نخست/شماره هفتم/شهریور 1389

تعداد صفحات : 9

درباره ما
Profile Pic
ماما منو زد
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نویسندگان
    نظرسنجی
    good
    آمار سایت
  • کل مطالب : 90
  • کل نظرات : 11
  • افراد آنلاین : 4
  • تعداد اعضا : 2
  • آی پی امروز : 96
  • آی پی دیروز : 25
  • بازدید امروز : 692
  • باردید دیروز : 790
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 3,943
  • بازدید ماه : 2,290
  • بازدید سال : 18,615
  • بازدید کلی : 157,798
  • کدهای اختصاصی
    درج و تبادل لینک

    ساخت كد آهنگ

    جلوگیری از کپی کردن مطالب

    صفحات پاپ آپ